רפליקות (העתקים) של יומן הרצל ושל מסמכים נוספים מהארכיון הציוני
המרכזי מוצגים בימים אלה בניו יורק בתערוכה חדשה, שנפתחה במוזאון סטרייקר במרכז
טמפל עמנואל (The Temple Emanu-El Streicker Cultural
Center)
מוזאון סטרייקר בניו יורק מציג בימים אלה תערוכה חדשה בשם ALL ABOUT HERZL"" על תולדות חייו של
הרצל. התערוכה מציגה את חייו מתקופת נעוריו כבן לתרבות הגרמנית ועד לחווית
האנטישמיות באירופה, שעיצבה את השקפת עולמו, הביאה אותו להכרה כי המקום הבטוח
היחיד לעם היהודי הוא בית לאומי בארץ ישראל והובילה אותו להקמת התנועה הציונית.
התערוכה כוללת מסמכים, תעודות וחפצים מארכיון הרצל, השמור בארכיון הציוני, ממכון YIVO ומהאוסף הפרטי של דיוויד
מטלאו, מגדולי האספנים על אודות הרצל.
מתוך פרסומי התערוכה "ALL ABOUT HERZL", המוצגת במרכז טמפל
עמנואל בניו יורק
הארכיון הציוני וההסתדרות הציונית העולמית נעתרו לבקשת המוזאון בניו יורק
להשאיל לתערוכה רפליקות של מסמכי מקור מארכיון הרצל, שעליהם עמל צוות הארכיון
במיוחד לקראת תערוכה זו, וצפויים לחזור לארכיון לשימוש עתידי. שני פריטים בולטים, שהרפליקות
שלהם מוצגים בתערוכה, הם היומן החמישי של הרצל, שבו סיכם את חוויותיו מן הקונגרס
הציוני הראשון באוגוסט 1897, וכתב את המשפט הידוע "בבאזל ייסדתי את מדינת
היהודים", ועטיפת כתב היד של הספר "אלטנוילנד", שעל כריכתו רשם
הרצל בכתב ידו: "אם תרצו אין זו אגדה".
העמוד ביומן החמישי, שבו תיאר הרצל את
חוויותיו מן הקונגרס הציוני הראשון בבאזל, 3 בספטמבר 1897 (בסוף השורה השנייה
מלמטה) (H1\76)
המלאכה הופקדה בידי הסטודיו להדפס אמנותי בירושלים, המתמחה בעבודות מסוג
זה. רפליקות הוכנו ל-14 תעודות מקור. מחלקת השימור של הארכיון ליוותה את כל תהליך ההפקה,
וסיפקה הנחיות ברורות ומפורטות בנוגע לאופן ההתנהלות עם המסמכים החשובים והרגישים
על מנת להבטיח את שמירתם בצורה נכונה ובטוחה.
כל פריטי המקור הוצאו מהמחסנים, והועברו בליווי נציג מהארכיון לסדנה לפרק
זמן קצר, כדי שהצוות המקצועי יוכל להתרשם מהטקסטורה, מהצבעוניות ומהמרקם הייחודי
של כל אחד מהפריטים. הפריטים צולמו, הגרפיקאי ביצע עיבודי צבע לקובצי התמונות, ולכל
פריט נבחר נייר מתאים להדפסה, כך שתתקבל רפליקה זהה ככל הניתן למקור.
התאמת הצבעים להכנת רפליקה לכריכת היומן של הרצל בסדנה להדפס אמנותי
זו הפעם הראשונה, שהארכיון מכין רפליקה ליומניו של הרצל. היומן החמישי
הוא למעשה מחברת עבה בכריכה חומה, הכוללת כמאתיים עמודים כתובים בכתב ידו של הרצל.
כריכת היומן נסרקה בתלת ממד במכונה מיוחדת, שמזהה ומעבדת את הטקסטורות השונות לקראת
דפוס, והודפסה על בד מיוחד. דפי היומן צולמו במצלמה איכותית, והקבצים הודפסו על עמודי הקונטרסים לפי המספור המקורי. כורכת מקצועית
תפרה הכול יחד וחיברה לכריכה.
סריקת היומן בסדנה
רפליקה של היומן החמישי
כדי לייצר לכל אחת מהתעודות העתק זהה למקור מבחינת המרקם, הצבעוניות,
גוון הדיו ועוצמת הצבע נדרשה עבודת עיבוד מאומצת במחשב. נעשו ניסיונות אחדים של הדפסת
מקטע מכל מסמך, עד שהתקבלה התאמה מֵרבית, ואז הודפסו הרפליקות. התוצאה מרשימה עד
כדי כך, שגם אנחנו התקשנו להבחין בין המקור לבין ההעתק.
מקטע ממכתבו של ריצ'רד גוטהיל להרצל הודפס לנסיון עד
לקבלת הגוון הנכון של הדיו ושל הנייר (H1\1282)
לעיתים היה צורך בתיקון ידני כדי להשלים סטיות, שנוצרו לאחר ההדפסה, כמו
בהכנת הרפליקה של פנקס השוברים מהקונגרס הציוני הרביעי באוגוסט 1900. בפנקס זה
רוכזו שוברי הכניסה למושבים השונים, שנערכו במהלך ששת ימי הקונגרס, והוא חולק לכל הצירים.
צוות הסדנה "הוסיף צבע" לפסי התלישה כדי שיראו כמו המקור.
הוספת צבע לפס התלישה בשוברים של רפליקת הפנקס מהקונגרס הציוני הרביעי
(H1\38)
כל הרפליקות הונחו בקופסת קרטון מיוחדת, שהוכנה על ידי משמר הארכיון, כך
שתתאים במדויק לפריטים, והם נשלחו לניו יורק להצגה בתערוכה.
רגע לפני שהרצל קפץ לניו יורק – הרפליקות נארזו בקופסה ייעודית שהוכנה
במיוחד
רפליקה של יומנו החמישי של הרצל מוצגת בתערוכה
בין פריטי התצוגה רפליקה של פנקס השוברים מהקונגרס הרביעי (במרכז), מאוספי
הארכיון הציוני
פתיחת התערוכה בניו יורק כללה אירועים אחדים, שבהם לקחה חלק גם אוצרת ארכיון
הרצל, סוזן ברנס. סוזן הנחתה רב שיח בין שניים מבכירי חוקרי הרצל בעולם - ד"ר
דניאל פוליסר וד"ר גיל טרוי - על הסיבות, שהניעו את העיתונאי הצעיר והמתבולל
בווינה להקדיש את עצמו למען העם היהודי, כיצד ניווט את התנועה הציונית למרות היחס העוין
והחשדן כלפי הפנטזיות הציוניות שלו ומהן ההשלכות של הציונות על מדינת ישראל כיום. בנוסף
היא הציגה למשתתפים את ארכיון תיאודור הרצל, והשתתפה בשיחה עם אוצר ומנהל המוזאון,
וורן קליין, ועם אספן פריטי הרצל דיוויד מטלאו.
"עם הרצל על המרפסת" בכניסה לתערוכה ALL ABOUT HERZL במרכז סוזן
ברנס, אוצרת ארכיון הרצל ולצידה אוצר התערוכה וורן קליין והאספן דיוויד מטלאו
שיחה בעקבות התערוכה: וורן קליין, סוזן ברנס ודיוויד מטלאו
פרסום לתערוכה החדשה על בניין המוזאון בניו יורק
אם אתם מתכוונים להגיע לניו יורק מומלץ להוסיף לרשימת היעדים גם ביקור
בתערוכה במוזאון סטרייקר במרכז טמפל עמנואל. התערוכה תוצג עד 23 בינואר, 2025.
~ פורסם ב- 25.9.2024 ~