היו זמנים בבאר שבע

 
לרגל שנת המאה להיווסדו, יזם הארכיון הציוני תערוכות במוזאונים ומוסדות תרבות במטרה להנגיש את החומרים ההיסטוריים השמורים במחסניו ולחשוף אותם לקהל הרחב. התערוכה הראשונה נפתחה באמצע יוני 2019 במוזיאון הנגב לאמנות. במרכז התערוכה עומדת בירת הנגב בעלומיה, בשנות ה-50 וה-60. חומרי הארכיון כוללים תצלומים, כרוזים וכרזות, מסמכים וקטעי עיתונים מציגים את ראשית ימיה של העיר ואת קיבוץ הגלויות המגוון המאפיין אותה.   
 
 
 
 
PHPS1333673.jpg
עולי הודו משוחחים עם שכניהם האירופים. דצמבר, 1951 (PHPS\1333673)
 
 
PHG1014737.jpg
יצחק בן- צבי, נשיא המדינה, מבקר בעיר באר שבע. הנשיא, בליווי ראש העירייה, יוצא מבניין העירייה. 1953 (PHG\1014737)
 
 
 PHG1010189.jpg
 
מספרה בבאר- שבע, 1949 (PHG\1010189) 
 
אנה ריבקין-בריק
אנה ריבקין-בריק (1970-1908), צלמת יהודייה שוודית ממוצא רוסי, ידועה בעיקר בשל סדרת הספרים "ילדי העולם", דוגמת נוריקו סאן, הילדה מיפן. היא החלה את פעילותה כצלמת בשוודיה בשנת 1928, ובמסגרת עיסוקה גם כצלמת עיתונות הִרבתה לנסוע בעולם, ואף ביקרה מספר פעמים בישראל. בצילומים ממסעותיה שימשו אותה גם בסדרת ספרי הילדים. את הטקסט עבור הספר שתיאר את החיים בישראל - "מלכת שבא הקטנה: סיפור מחיי ילדים עולים" – כתבה לאה גולדברג.
ריבקין-בריק הִרבתה לתעד אוכלוסיות שוליים. אחד מן הפרויקטים הידועים שלה עוסק בחיי הצוענים בשוודיה. בישראל היא הרבתה לתעד את אוכלוסיית הבדואים ואת חייהן של נשים עולות, כפי שמשתקף גם בתצלומיה המוצגים בתערוכה.
 
 
 
PHR1163572.jpg
בדואים בבאר- שבע, 1963. אנה ריבקין-בריק  (PHR\1163572)
 
 
PHR1178630.jpg
בדואים בבאר שבע, 1953. אנה ריבקין- בריק (PHR\1178630)
 
 
PHR1180066.jpg
בדואים בבאר- שבע, 1954 (PHR\1180066)

זולטן קלוגר
זולטן קלוגר (1977-1896), צלם יהודי יליד הונגריה, שהחל לפעול בברלין כצלם עיתונות בשנות ה-30  של המאה העשרים. הוא עלה לארץ בשנת 1933, והצטרף ל"חברה המזרחית לצילום בשביל העיתונות", שהקים נתן שיפרין. הוא צילם עבור קק"ל וקרן היסוד את פעילותם, ובשליחותם צילם גם את העליות על הקרקע של יישובים חדשים.
 
 
PHKH1287358.jpg

הכשרת הקרקע עבור שיכונים בבאר שבע, יולי 1950. צולם על ידי זולטן קלוגר עבור קרן היסוד (PHKH\1287358)
 
 
 
PHKH1287359.jpg
העיר באר- שבע בבנייה. תותח "טורנלייר", יולי, 1950. צולם על ידי זולטן קלוגר עבור קרן היסוד (PHKH\1287359)
 
 

PHKH1287360.jpg
עולה חדש צועד בחולות באר- שבע, יולי 1950. צולם על ידי זולטן קלוגר עבור קרן היסוד (PHKH\1287360)

פריץ שלזינגר
פריץ שלזינגר (1915-1967), צלם יליד גרמניה, שעלה לארץ ישראל ב- 1937. בשנות ה- 40 החל לצלם את נופי הארץ, והחל מ- 1948 צילם עבור עיתונים ועבור ארגונים ציוניים.
 
 
 
PHSC1208459.jpg
סנדלר בבאר שבע, 1952 (PHSC\1208459)

כרוזים
הכרוזים, המוצגים בתערוכה, מציגים את ראשית חיי התרבות בעיר המתהווה והצומחת ואת סכסוכיה הסוערים של תנועת הפועלים.
 
 
KRU3151.jpg
קריאה של חברי ועדים שונים נגד התערבות בענייני מועצת העיר על רקע סכסוכים במפא"י, 1957 (KRU\3151)
 
 
KRU3152.jpg
קריאה מטעם מפ"ם לתושבים לגנות את האמצעים בהם משתמשת מפא"י ב"פרשת העירייה ומועצת הפועלים", 1957 (KRU\3152)
 
בין הכרוזים מוצגת מודעה המתעדת ראשית פעילותה של עיריית באר שבע: מודעה מספר 1 מזמינה את הציבור לטקס פתיחה חגיגי של העירייה שנערך במועדון החייל בפברואר 1950. על הכרוז שהיה שמור במרתפי הארכיון למעלה מחמישים שנה, ניכרו שיני הזמן. שאריות הכרוזים שהודבקו לפניו על לוח המודעות ונותרו על צידו האחורי, פגעו במודעה והשולים החלו להיקרע. כדי להכין אותו לתצוגה נדרשה עבודת שימור מקיפה. רמי, מנהל מעבדת השימור של הארכיון הציוני, המיס את הדבק והסיר את השאריות שנדבקו אל שולי המודעה, שיקם את הנייר, ויצר שוליים חדשים לכרוז. התהליך, שלקח כמה שעות טובות, הושלם בהצלחה ואת התוצאה אתם יכולים לראות כאן לפניכם.  
 
 
הכרזה מודבקת לכרזה נוספת.jpg
כך נראה הכרוז לפני השימור, כאשר הוא מודבק לכרוז נוסף. הדבק פגע בשוליו.
המסת הדבק.jpg
לאחר שהופרזו הכרוזים זה מזה, הומס הדבק תוך שימוש ביריעה מיוחדת המגנה על הכרוז
 
 
 
חיבור נייר יפני.jpg
לאחר מכן, "הורכבו" לכרזה שוליים חדשים על ידי נייר יפני.
 
 
 
הכרזה לאחר השימור.jpg
כך נראית הכרזה בתוך הליך השימור. (KRU\1966)
 
 
התערוכה הוכנה בשיתוף עם ארכיון הסרטים היהודיים ע"ש סטיבן ספילברג, ותוצג במוזיאון עד ה- 31 לאוגוסט 2019.