טיסות

בין אוספי הארכיון הציוני המרכזי שמור אוסף מרהיב ביופיו של כרזות ושל כרוזים מלפני קום המדינה וגם מהשנים שלאחר מכן. הכרזות והכרוזים התפרסמו על עמודי מודעות בחוצות העיר, ובעזרתם עברו המסרים והידיעות לקהל הרחב. הם עסקו בנושאים שונים כמו: ציונות, התיישבות, ביטחון, אמנות, תיאטרון, בריאות ועוד.

 

חודשי הקיץ הם הזמן המתאים ביותר לטוס לנופש בחו"ל. הטיסות האזרחיות בארץ ישראל החלו לפעול בשנות ה-30 של המאה הקודמת. ארץ ישראל שימשה תחנת עצירה עבור חברות תעופה שונות מהעולם, ובראשן בריטניה, שהובילו נוסעים ומשלוחי דואר. חברות תעופה עבריות הוקמו לאחר מאמצים רבים החל מאמצע שנות ה-30. המרכזיות שבהן היו "חברת נתיבי אוויר לישראל בע"מ" וחברת "אווירון". "חברת נתיבי אוויר לישראל בע"מ" בראשותו של פנחס רוטנברג, קמה בתור חברת בת של חברת התעופה הבריטית "אימפריאל איירווייז" והפסיקה לפעול בשנת 1940 לאחר שמטוסיה הופקעו ע"י חיל האוויר הבריטי לטובת המאמץ המלחמתי. חברת "אווירון" הוקמה ע"י דב הוז ויצחק בן יעקב עבור טיסות פנים בתוך ארץ ישראל ושימשה למעשה למשימות ביטחוניות של היישוב. חברות תעופה נוספות שקמו באותן שנים לא הצליחו להחזיק מעמד ונסגרו. בתחום התעופה פעל גם ה"קלוב הארצישראלי לתעופה", שהיה תחת חסותם של המוסדות הלאומיים ו"ההגנה", ונתן הכשרה ראשונית לנוער בדאייה. בוגריו השתלבו כטייסים ב"שירות האוויר" של "ההגנה" שהפך לאחר מכן לחיל האוויר. לאחר הקמתה של מדינת ישראל נוסדו חברות "אל-על נתיבי אוויר לישראל בע"מ" עבור טיסות לרחבי העולם ו"ארקיע" עבור טיסות פנים ארציות. כרזות של החברות השונות השתמרו באוסף הכרוזים והכרזות של הארכיון הציוני, ומופיעות בגלריה שלפניכם. טיסה נעימה!